Fiets met en zonder doos in het vliegtuig

Thuis hebben wij van de fietsenmaker dozen gekregen om onze fietsen in te pakken. Dat zijn mooie, grote, stevige dozen waar elektrische fietsen in hebben gezeten. Daar pasten onze fietsen mooi in, samen met een deel van onze bagage, zoals bijvoorbeeld de tent.

Ook kregen wij van de kaasboer op de markt verpakkingsmateriaal. Hij had het over en wij konden dat mooi gebruiken om de fietsen nog verder te beschermen. Dat leek een beetje een overbodige actie omdat de doos stevig was.

Bij het inchecken van de bagage op Schiphol was er geen probleem met de dozen. Ze waren zwaar (32 en 26 kg) maar dat werd gewoon geaccepteerd door de medewerker van luchtvaartmaatschappij LOT. Via Warschau gingen de fietsen met ons mee naar Nursultan (Astana).

In Nursultan hebben wij de dozen in het bagagedepot op het vliegveld opgeslagen tot wij door vlogen naar Öskemen. Dat scheelde een hoop gesleep. Maar voor het zover was heeft er eerst een snuffelhond geroken of er geen gevaarlijke dingen in de dozen zaten

Bij het doorvliegen hebben wij eerst het bedrag betaald dat daar voor staat. En wij dachten dat wij vervolgens rustig het vertrek af konden wachten maar niets was minder waar. Eerst kwam een lieftallige dame van Air Astana ons opzoeken met de mededeling dat “security” in de fietsdozen wilde kijken. Wij mee met haar. Wij voelden er weinig voor de zorgvuldig dicht getapete dozen open te maken. We schenen met de telefoon zaklamp in de doos om te laten zien wat er in zat. De opmerkingen dat de hond niets opgemerkt heeft en de dozen niet van de luchthaven zijn geweest waren voldoende om voor de security-medewerker te overtuigen dat het veilig was.

Net toen het boarden begon werden we weer aangeschoten door een Air Astana-medewerker. Deze jongeman vertelde in aarzelend Engels dat de fietsen niet mee konden. De dozen bleken te groot voor het vliegtuig. Alle scenario’s schieten dan door je hoofd, maar snel handelen was geboden. Wij mee naar beneden, tape van de fietsdoos, fietsen eruit, overige bagage die in de doos zat in een roltas gedaan en apart ingecheckt. Wat waren wij blij met het bubbeltjesplastic van de kaasboer dat we extra om de fietsen hadden gedaan. Zonder dozen konden de fietsen wel mee. We hebben de medewerkers gevraagd voorzichtig met de fietsen te doen.

Toen wij in Öskemen aankwamen werd het spannend. Hoe zouden de fietsen, waar we op onze reis van afhankelijk zijn, de vlucht overleefd hebben? In de bagage hal zagen we de fietsen bovenop de bagagekar liggen. En ze werden netjes door een deur aan ons overhandigd. Geen kras hebben wij kunnen ontdekken. Hulde voor Air Astana !

Nu moesten wij alleen de fietsen nog weer rijklaar maken. Stuur recht, pedalen er op en de banden op spanning. Iedereen had de luchthaven al lang verlaten toen ons fietsavontuur werkelijk begon.

Met betrekking tot het vervoeren van de fietsen willen wij onze dank uitspreken aan:

  • Fietswinkel Riesewijk voor de geleverde dozen
  • Kaashandel Boeren voor het geleverde verpakkingsmateriaal
  • (de ouders van) Maarten, voor het gebruik van het busje voor de transport van de dozen naar Schiphol

4 gedachtes op “Fiets met en zonder doos in het vliegtuig”

  1. Grandioos dat alles goed gegaan is. Maar een goede voorbereiding is het halve werk.
    Wat zijn de temperaturen nu?

    1. Ja, we gebruiken het Russisch dagelijks. Dat gaat met vallen en opstaan. Het helpt al heel veel dat wij het schrift kunnen lezen. Eerlijk gezegd missen we onze juf af en toe wel.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *